Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
Po - Pia 09:00 - 15:00
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Blog
Čo bude užitočné pre amatérsky futbalový tím?
03.08.2020
Čo bude užitočné pre amatérsky futbalový tím?
70., 80. a 90. roky sú časom futbalových tímov na záhrade. Moji priatelia organizovali a hrali skutočné zápasy na počesť. Boj bol tvrdý a tenisky snív... čítať celé
Batoh pre rybárov
03.08.2020
Batoh pre rybárov
Ponuka rybárskych batohov na Allegro je široká. Existujú lacné verzie (pre začiatočníkov), ktoré sa dajú použiť aj ako mestské batohy. Existujú tiež š... čítať celé
Cvičenie na tvarované boky
03.08.2020
Cvičenie na tvarované boky
Existuje len málo takýchto šťastných ľudí, ktorí nestrávili jednu noc spaním pod viečkami. Samozrejme, môžete to vidieť predovšetkým na bruchu, ale so... čítať celé
Zobraziť všetky články
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!

Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Blog
  3. Izotonické, hypotonické, hypertonické - športové nápoje

Izotonické, hypotonické, hypertonické - športové nápoje

Čo je osmolalita?



Osmolalita je prvok, ktorý rozlišuje medzi hypotonickým, izotonickým a hypertonickým. Je to miera množstva častíc, ako sú cukry, minerály a vitamíny vo vodnom roztoku. Osmolalita určí stupeň koncentrácie v krvi a rýchlosť absorpcie konzumovaného nápoja do nášho tela. Rozlišovaním medzi nápojmi v tomto ohľade môže športovec rozhodnúť, ktorý z nich najlepšie vyhovie jeho očakávaniam v danom čase, zabráni dehydratácia a urýchľuje regeneráciu. Je potrebné vedieť, že výskyt pocitu smädu znamená významnú dehydratáciu tela a zníženie cvičebnej kapacity až o niekoľko percent.

Hypotonic



hypotonické nápoje môže obsahovať čistú vodu alebo zriedené zeleninové šťavy. Obsah cukru je 5 na 7 percent a koncentrácia elektrolytov je nižšia ako v našej krvi. Z tohto dôvodu sa hypotonické nápoje rýchlo vstrebávajú z gastrointestinálneho traktu, čo sa následne premení na rýchle zníženie osmotického krvného tlaku. To má vplyv na účinné potlačenie pocitu smädu, ale nebude dobre hydratovať telo. Tento druh nápoja nebude fungovať počas alebo po tréningu, ale bude dobrým spôsobom, ako zabrániť dehydratácii pri vysokých teplotách.

izotonický



izotonické roztoky vďaka obsahu uhľohydrátov 6 až 10 percent a vysokému obsahu vitamínu a elektrolyty dosahujú osmolalitu podobnú osmolalite ako v tekutinách ľudského tela. Táto skutočnosť bude znamenať, že izotonický nápoj veľmi rýchlo uhasí smäd, hydratuje vás a doplní stratenú energiu v dôsledku intenzívneho tréningu . Dobrým riešením je pripraviť si izotonický nápoj sami. Recept je veľmi jednoduchý a zahŕňa zmiešanie asi štvorstupňových čajových lyžičiek medu, štipku soli a citrónovej šťavy v litri vody. V závislosti od individuálnych preferencií a typu činnosti sa môžu proporcie mierne zmeniť.

Hypertonik



Do skupiny hypertonikov patria špeciálne doplnky pre športovcov a náležite zriedené ovocné šťavy . S obsahom uhľohydrátov vyšším ako 10 percent a vysokým obsahom elektrolytov má tento typ nápoja vyššiu osmolalitu, ako sa vyskytuje v telových tekutinách. V dôsledku toho je rýchlosť absorpcie roztoku pomalá a jeho zavlažovacia kapacita je nízka. Napriek veľmi dobrej schopnosti doplňovať energetické zdroje sa neodporúča používať hypertoniká počas intenzívnej činnosti kvôli možnosti metabolických porúch a prehlbovaniu dehydratácie.

Druh cvičenia a použitého nápoja



Na základe všetkých vyššie uvedených informácií je možné dospieť k záveru, že izotonický je najlepšou voľbou pri fyzickom cvičení. trvá viac ako hodinu . Vďaka vhodnej osmolalite bude poskytovať vodu, energiu a elektrolyty bez zaťaženia tráviaceho systému. Na druhej strane, hypotonik by sa mal používať v prípade krátkeho cvičenia s nízkou intenzitou kvôli dobrej úrovni hydratácie a nedostatku potreby doplniť energiu a minerálne soli. Hypertonika kvôli vysokému zaťaženiu tráviaceho systému a veľmi dobrej schopnosti obnoviť energetické rezervy bude fungovať dobre niekoľko hodín po tréningu.

Vodná bilancia



Hlavnou úlohou hypotonických, izotonických a hypertonických ľudí je udržiavať rovnováhu vody v tele na primeranej úrovni. Intenzívna fyzická aktivita urýchľuje metabolizmus, čo zase zvyšuje rýchlosť straty vody. Spolu s vodou strácame minerálne soli, ktoré sa premietajú do zvýšenia osmotického tlaku a dehydratácie. Dehydratácia nielen urýchli srdcový rytmus, zvýši spotrebu glykogénu a spôsobí hypoxiu tkaniva, ale zo športového hľadiska významne ovplyvní výsledky a pohodu počas cvičenia.

Energy-drinks



Pri diskusii o téme športových nápojov sa oplatí venovať pozornosť všetkým druhom energetických nápojov. Obsahujú hlavne kofeín a turín, ako aj veľmi veľké množstvo jednoduchých cukrov a konzervačných látok, ktoré spôsobujú pocit intenzívnej, ale krátkodobej stimulácie. Neobsahujú žiadne prísadyVýživové doplnky, ktoré ich vylučujú z okruhu zdravých výrobkov. Ich použitie by malo byť veľmi obmedzené a ak potrebujete stimulačný účinok, je najlepšie používať bežnú kávu.

Summary



Voda hrá v ľudskom tele kľúčovú úlohu. Tvorí takmer 70 percent našej telesnej hmotnosti, vrátane takmer 80 percent hmotnosti mozgu. Je potrebné dbať na to, aby sa udržala jej primeraná úroveň, najmä v prípade dlhodobej a systematickej fyzickej aktivity. Vzhľadom na rôznu intenzitu cvičenia by sa mal zvoliť vhodný druh nápoja, pričom sa zohľadní jeho osmolalita, množstvo uhľohydrátov a elektrolyty. Udržiavanie primeranej vodnej a kyslej rovnováhy nielen zlepší cvičebnú kapacitu športovca, ale tiež ochráni jeho fyzické a duševné zdravie. Je vhodné pristupovať k téme školenia a zdravia zodpovedne a chrániť sa skôr pred nedostatkami, ako proti nim bojovať.
Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!
Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
© 2018 Všetky práva vyhradené
Vytvorené na Eshop-rychlo.skEshop-rychlo.sk