Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
Po - Pia 09:00 - 15:00
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Blog
Čo bude užitočné pre amatérsky futbalový tím?
03.08.2020
Čo bude užitočné pre amatérsky futbalový tím?
70., 80. a 90. roky sú časom futbalových tímov na záhrade. Moji priatelia organizovali a hrali skutočné zápasy na počesť. Boj bol tvrdý a tenisky snív... čítať celé
Batoh pre rybárov
03.08.2020
Batoh pre rybárov
Ponuka rybárskych batohov na Allegro je široká. Existujú lacné verzie (pre začiatočníkov), ktoré sa dajú použiť aj ako mestské batohy. Existujú tiež š... čítať celé
Cvičenie na tvarované boky
03.08.2020
Cvičenie na tvarované boky
Existuje len málo takýchto šťastných ľudí, ktorí nestrávili jednu noc spaním pod viečkami. Samozrejme, môžete to vidieť predovšetkým na bruchu, ale so... čítať celé
Zobraziť všetky články
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!

Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Blog
  3. Kortizol - stresový hormón. Ako to ovplyvňuje postavu, účinky tréningu a zdravie?

Kortizol - stresový hormón. Ako to ovplyvňuje postavu, účinky tréningu a zdravie?

Úloha kortizolu



Sekrécia kortizolu kôrou nadobličiek je prirodzený obranný mechanizmus tela. Jeho koncentrácia v krvi by mala byť najvyššia ráno a najnižšia okolo polnoci. Zvýšené hladiny tohto hormónu sa navyše vyskytujú počas stresových situácií a po tréningu. Stresory majú priamy účinok na sekréciu kortizolu, ktorý zase zvyšuje hladinu glukózy v krvi. Tento proces je navrhnutý tak, aby poskytoval telu energiu na boj. Počas tohto mechanizmu sa navyše zvyšuje krvný tlak, zvyšuje sa adrenalín a noradrenalín a rozklad bielkovín a triglyceridov.

svalový katabolizmus



Krátkodobá sekrécia kortizolu je prirodzeným a nevyhnutným obranným mechanizmom pre telo. Po tréningu zvýšená hladina tohto hormónu umožňuje začatie opravných procesov a obnovenie homeostázy. Chronicky zvýšený kortizol však spôsobuje svalový katabolizmus. Jeho príliš vysoká úroveň spôsobuje ničenie tkanív, ktoré sa premení na energiu na boj proti hrozbe. V dôsledku toho sa metabolizmus tiež spomaľuje. Pri analýze vyššie uvedeného je pravda, že populárne tvrdenie, že "niekto niekoho jedí", je pravda.
200

Uloženie tukov na brucho a boky



Chronické zvýšené hladiny kortizolu v dôsledku dlhodobej expozície stresorom narušujú sekréciu tohto hormónu. Organizmus je neustále pripravený bojovať proti tejto hrozbe. Na to potrebuje vhodný zdroj energie, ktorým je tukové tkanivo. Neustále zvýšený kortizol vyžaduje veľké zdroje energie, preto sa ukladá tuk. Najčastejšie vybranými miestami tela na ukladanie náhradného tkaniva sú oblasti brucha a hrudníka u mužov a boky a stehná u žien. Neustále zvýšené hladiny cukru v krvi, ktoré sa majú použiť na boj proti nebezpečenstvu alebo na útek, navyše zabránia použitiu telesného tuku ako zdroja energie.

Ďalšie negatívne aspekty kortizolu



Zvýšenie kortizolu zníži hladiny testosterónu. Dôvodom je skutočnosť, že tieto dva hormóny sa viažu na rovnaké receptory. Kortizol má navyše deštruktívny účinok na odolnosť tela voči chorobám. Spôsobuje odvápnenie kostí, ktoré môže v dlhodobom horizonte viesť k osteoporóze. Znižuje elasticitu pokožky, svalov a šliach. Okrem toho ničí mozgové bunky a brzdí procesy učenia a zapamätania si informácií.

faktory zvyšujúce stres - hormóny



Príležitostné zvyšovanie hladín kortizolu je zdravá reakcia a má len pozitívne účinky na zdravie tela. Opak je pravdou pre neustále zvýšené hladiny stresového hormónu. Bohužiaľ, v modernej dobe sú ľudia neustále vystavení stresorom. Nervozita zvyčajne začína rannou dopravnou zápchou, potom v práci, vo fronte v obchode, pri sledovaní správ v televízii alebo pri prehľadávaní Internetu. Okrem toho sú vzťahy s inými ľuďmi alebo ďalšia splátka 30-ročnej pôžičky často stresujúce. Školenie v uzavretom priestore je rovnako stresujúce, ako aj modré svetlo vyžarované obrazovkami elektronických zariadení. Zvýšenie kortizolu môže dokonca spustiť upozornenie smartfónu.

Ako znížiť hladiny kortizolu?



Aby ste znížili hladiny stresového hormónu, mali by ste znížiť expozíciu stresorom. Je dobré obmedziť večer používanie elektronických zariadení. Namiesto sledovania správ si určite prečítajte zaujímavú knihu. Ak je to možné, cvičte vonku, nie vo vnútri. Používajte tiché prechádzky bez použitia telefónu. Užite si sviatky a víkendy. Zamyslite sa nad tým, čo vo vašom živote spôsobuje najväčší stres, a zmeňte alebo znížte to. Ak jet je práca, ktorú stojí za zváženie zmeny.

Dôležitú úlohu hrá aj individuálny mentálny prístup k stresovým situáciám. Niektoré problémy sú prehnané a nesprávne spôsobujú úzkosť. Pre mnohých ľudí, ktorí sa nedokážu vyrovnať so stresom, môže byť dobrým riešením psychológ.

Doplnenie
Ashwagandą v oblasti tréningu, aby sa znížil katabolizmus, môže byť tiež užitočné, doplnenie proteínové doplnky, BCAA, glutamín tiež na eliminácia potenciálnych zápalov spôsobených vysokou hladinou kortizolu, suplementácia s Devil's Claw a Cat's Claw.


Príroda obdarila ľudské telo množstvom obranných mechanizmov, ktoré sa preukázali už tisíce rokov. Vývoj technológie viedol k zvýšeniu počtu stresorov, na ktoré telo chronicky reaguje so zvýšenými hladinami kortizolu. Tento stav má veľmi nebezpečné následky na fyzické a duševné zdravie.

Kortizol dnes nie je iba stresovým hormónom, ale tiež obezitou. Má priamy vplyv na hromadenie tukov okolo brucha a bokov, tvorbu cukrovky 2. typu, svalovú atrofiu a zranenia.

Najväčšími problémami sú stresujúca práca, negatívne vzťahy s ľuďmi z najbližšieho prostredia, príliš dlhé a časté školenia a nutkavé používanie elektronických zariadení. Ak chcete obnoviť homeostázu v tele, zvážte zmenu svojho životného štýlu a myslenia. Odstránenie najväčších stresorov krok za krokom pozitívne ovplyvní nielen vzhľad postavy a účinky tréningu, ale aj celkovú kvalitu života.
Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!
Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
© 2018 Všetky práva vyhradené
Vytvorené na Eshop-rychlo.skEshop-rychlo.sk