Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
Po - Pia 09:00 - 15:00
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Blog
Čo bude užitočné pre amatérsky futbalový tím?
03.08.2020
Čo bude užitočné pre amatérsky futbalový tím?
70., 80. a 90. roky sú časom futbalových tímov na záhrade. Moji priatelia organizovali a hrali skutočné zápasy na počesť. Boj bol tvrdý a tenisky snív... čítať celé
Batoh pre rybárov
03.08.2020
Batoh pre rybárov
Ponuka rybárskych batohov na Allegro je široká. Existujú lacné verzie (pre začiatočníkov), ktoré sa dajú použiť aj ako mestské batohy. Existujú tiež š... čítať celé
Cvičenie na tvarované boky
03.08.2020
Cvičenie na tvarované boky
Existuje len málo takýchto šťastných ľudí, ktorí nestrávili jednu noc spaním pod viečkami. Samozrejme, môžete to vidieť predovšetkým na bruchu, ale so... čítať celé
Zobraziť všetky články
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!

Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Blog
  3. Elektrolyty - prečo sú také dôležité?
03.08.2020

Elektrolyty - prečo sú také dôležité?

Čo sú elektrolyty?



Elektrolyty sú bioelementy, ktoré sa rozpúšťajú v telových tekutinách nášho tela. Patria sem sodík, draslík,
vápnik a horčík. Vhodná koncentrácia uvedených minerálov zabezpečuje udržiavanie acidobázickej rovnováhy a homeostázy tela. Elektrolyty rozpustené vo vode vyplňujú medzibunkové priestory v celom tele, počnúc krvnými cievami, cez očné komory a končia tráviacimi šťavami v žalúdku. Príliš málo alebo príliš veľké množstvo jedného z elektrolytov ovplyvní fungovanie všetkých systémov a orgánov.

Účinky na nervový a svalový systém



Schopnosť elektrolytov viesť nervové impulzy priamo ovplyvňuje fungovanie nervového systému. Príliš nízka hladina sodíka obmedzuje nervové vedenie z mozgu do buniek tela a svalov, čo v prípade tréningu ľudí významne ovplyvní ich výsledky. Elektrolyty tiež hrajú kľúčovú úlohu v mechanizme kontrakcie a relaxácie svalov. Narušenie acidobázickej rovnováhy bude mať priamy vplyv na funkciu srdca a jeho schopnosť distribuovať krv a kyslík do celého tela. Okrem toho elektrolyty regulujú vodné toky tela a zabezpečujú efektívnu prevádzku všetkých článkov.

sodík a draslík



Sodík je najdôležitejším prvkom elektrolytovej skupiny. Jeho najdôležitejšou úlohou je udržiavať primeraný krvný tlak a vyrovnávať objem tekutín v tele. Umožňuje výmenu vody medzi bunkami a telom. draslík a ovplyvňuje neuromuskulárne vedenie a kontrakciu svalov vrátane srdcového svalu. Ľudia, ktorí sa zaujímajú o kvalitu potravín a vyhýbajú sa spracovaným potravinám, by mali venovať osobitnú pozornosť doplneniu sodíka jedlom, najmä v prípadoch intenzívneho školenia. Dobrým zdrojom týchto prísad sú paradajky, avokádo, banány a sušené figy.

vápnik a horčík



vápnikové ióny aj magnézium sú hlavnými stavebnými kameňmi kostí, ktoré zabezpečujú správny rast a hustotu a vytrvalosť. Okrem toho ovplyvňujú proces zrážania krvi a funkciu srdca. Zvýšený dopyt po horčíku sa vyskytuje v prípade zvýšeného stresu, tehotenstva alebo intenzívnej fyzickej aktivity. Príznaky nedostatku týchto prvkov sú svalové kŕče a blikanie viečok. Medzi výrobky bohaté na vápnik a horčík patria predovšetkým mlieko a mliečne výrobky, kakao, mandle, tekvica a ovsená múka.

Príčiny nedostatku elektrolytov



Hlavnou príčinou preplachovania elektrolytov je gastrointestinálne ochorenie spôsobujúce zvracanie a hnačky . Spolu s vyprázdňovaním obsahu žalúdka a čriev sa vymyje značné množstvo vody a minerálnych solí. Druhým dôvodom straty elektrolytu je teplo. Pri vysokých teplotách sa telo chráni pred prehriatím vytvorením ochrannej vrstvy vo forme potu na pokožke. Spolu s potom sa naše telo zbavuje minerálnych solí. Problematická bude v tejto veci aj intenzívna fyzická námaha alebo fyzická práca , ktorá tiež spôsobuje zvýšenú produkciu potu.

Príznaky nedostatku elektrolytov



Varovné príznaky nedostatku elektrolytov môžu zahŕňať všeobecnú slabosť, nedostatok energie, apatia a nevoľnosť . Neschopnosť zasiahnuť v prípade týchto príznakov, ktoré sú v daný deň veľmi často podceňované alebo ktoré majú horšiu dispozíciu, môže viesť k závažnejším problémom, ako sú závraty a nevoľnosť. Alarmingly nízka hladina elektrolytov bude mať pre telo najzávažnejšie následky v podobe srdcových problémov, vysoký krvný tlak, svalové tras a paralýza.

Protiopatrenia



Najlepším spôsobom, ako sa chrániť pred nedostatkami minerálov, je správna prevencia vo forme dobrej hydratácie. Každý deň by ste mali piť stredne alebo vysoko mineralizovanú vodu v množstve niekoľkých litrov. Je dobré pravidelne piť paradajkovú šťavu a kokosovú vodu. Počas horúceho počasia alebo intenzívneho tréningu používajte vhodné izotonické nápoje alebo špecialitylne elektrolyty v práškovej forme. Účinný hydratačný izotonický nápoj si môžete sami vyrobiť doma pomocou správneho pomeru zložiek, ako sú voda, med, citrón, soľ, mäta a zázvor.

Summary



Ľudský organizmus je dokonale skonštruovaný stroj, ktorý potrebuje efektívne množstvo živín vo forme potravy, aby účinne pracoval. Minerálne soli, hoci zapĺňajú každú bunku v našom tele a určujú fungovanie všetkých systémov a orgánov, sa často zanedbávajú. Nedodržanie primeranej hladiny elektrolytov môže viesť k vážnym následkom, vrátane porúch srdcového rytmu, závratov a vysokého krvného tlaku. O primeranú úroveň elektrolytov by sa mali starať najmä ľudia, ktorí vykonávajú intenzívny tréning, pretože aj malý nedostatok výrazne zníži ochotu pracovať, kvalitu výcviku alebo výsledky športu.
Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!
Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.

Všetky objednávky spravujeme z centrálneho E-shopu www.kamenik.sk  E.mail.: info@kamenik.sk

© 2021 Všetky práva vyhradené WWW.KAMENIK.SK
Vytvorené na Eshop-rychlo.skEshop-rychlo.sk